Politechniczna Chmura umożliwia pracownikom i studentom przechowywanie plików i ułatwia współdzielenie ich z innymi osobami.
Aby zalogować się do chmury należy wejść na stronę.
dla pracowników – chmura.put.poznan.pl
dla studentów – chmura.student.put.poznan.pl
Do logowania używamy danych jak do eLoginu.
Poniższy obrazek przedstawia przykładową zawartość okna po zalogowaniu.
Dodawanie, edycja, udostępnianie plików i folderów
Tworzenie folderu i przesyłanie plików
W celu stworzenia folderu klikamy znaczek + (plus) Nowy następnie Nowy katalog wpisujemy nazwę i klikamy ENTER. Natomiast jeśli chcemy przesłać pliki na chmurę – klikamy Wyślij, otworzy się nam okno, w którym wybieramy pliki do przesłania i klikamy Otwórz. Wówczas pliki zaczną być przesyłane na chmurę.
Edycja
Aby edytować nazwę folderu lub pliku, musimy najpierw go zaznaczyć. Następnie klikamy ikonkę wielokropka. Z rozwiniętego menu wybieramy opcję Zmień nazwę.
Jeśli chcemy pobrać plik/folder – klikamy Pobierz.
Udostępnianie
Jeśli chcemy udostępnić innemu użytkownikowi plik/folder – zaznaczamy go, klikając ikonę „Ludzika z plusem”. Otworzą się dodatkowe opcje po prawej stronie, w których klikamy zakładkę Udostępnianie.
UWAGA ! W przypadku gdy pracownik chce udostępnić plik/folder studentowi, musi dopisać po adresie mailowym studenta (adres politechniczny) @chmura.student.put.poznan.pl w przeciwnym razie udostępnione pliki nie pojawią się u studenta. Taka sama sytuacja jest w odwrotną stronę.
Zarówno student jak i pracownik musi przynajmniej raz się zalogować do chmury w celu utworzenia profilu w przeciwnym razie nie będzie można takiej osoby dodać do udostępnianego katalogu czy pliki i będzie pojawiał się błąd podczas dodawania takiej osoby.
student dla pracowników – imie.nazwisko@put.poznan.pl@chmura.put.poznan.pl
pracownik dla studentów – imie.nazwisko@student.put.poznan.pl@chmura.student.put.poznan.pl
pracownik dla doktoranta – imie.nazwisko@doctorate.put.poznan.pl@chmura.student.put.poznan.pl
Natomiast jeśli chcemy udostępnić plik/folder komuś z „zewnątrz” (spoza uczelni) wybieramy Udostępnienia zewnętrzne i klikamy ikonę „+”.
Klikając wielokropek możemy dostosować nasze udostępnienie wybierając opcję Dostosuj link
Otwarte wówczas zostanie nowe okno (obrazek poniżej), w którym można ustawić między innymi – uprawnienia do udostępnianego pliku czy folderu, a także hasło i jak długo ma być ważny nasz link. Po ustawieniu wszystkiego klikamy Zaktualizuj udostępnienie.
Wybierając z menu po lewej stronie Udostępnienia uzyskamy podgląd do wszystkich udostępnionych plików i katalogów.
Udostępnione pliki/foldery posiadają dopisek Udostępniono.
Jeśli ustawiliśmy hasło należy udostępnić daje osobie, z wykorzystaniem innego kanału komunikacji (np. telefon, sms).
Ustawienia
Aby otworzyć ustawienia ogólne, należy kliknąć Ustawienia w rozwijanym menu w prawym górnym rogu za nazwą użytkownika.
Z listy po lewej stronie wybieramy Ogólne – tak jak przedstawia to obrazek poniżej. Możemy w nich uzyskać między innymi informację o ilości wolnego miejsca jakie nam pozostało.
Wylogowywanie
W celu wylogowania się klikamy Wyloguj w rozwijanym menu w prawym górnym rogu za nazwą użytkownika.