Konfiguracja klienta VPN poprzez „Check Point Endpoint VPN” w systemie operacyjnym Windows
Pierwszym krokiem jest zainstalowanie programu Check Point Endpoint Security – Remote Access VPN. UWAGA! To inne oprogramowanie niż Check Point Capsule, którego dotyczyły wcześniejsze instrukcje. Aktualnie rekomendujemy program opisany tutaj.
W celu instalacji udajemy się do zasobów eProgramów. Wchodzimy na stronę https://eprogramy.put.poznan.pl. Z menu po lewej stronie wybieramy Oprogramowanie.
Wyszukujemy program po nazwie, wpisując frazę Checkpoint VPN.
Wchodzimy w szczegóły, klikając ikonę lupki pod napisem Akcje.
Wyświetli się podgląd strony z plikami instalacyjnymi. Aby pobrać program, klikamy kursorem na ikonę strzałki i dysku pod napisem Akcje. Zwróćmy uwagę, by wybrać plik na wysokości nazwy naszego systemu operacyjnego, czyli Windows.
Dwukrotnie klikamy kursorem na pobrany plik. Może pojawić się ostrzeżenie o otwarciu pliku wykonywalnego – ponieważ jesteśmy pewni pochodzenia programu, zgadzamy się, przyciskając Ok.
Otworzy się okno instalatora programu, Check Point VPN Installation Wizard. Wybieramy Next.
Zaznaczamy opcję pierwszą, czyli Endpoint Security VPN, i wybieramy Next.
Akceptujemy regulamin, zaznaczając I accept the terms (…) i wybieramy Install.
Czekamy do końca instalacji, a następnie wybieramy Finish.
Program jest już zainstalowany na komputerze. Aby go uruchomić, znajdujemy go na pasku zadań: wybieramy białą (lub czarną, w zależności od motywu systemu) strzałkę w górę, by pokazać więcej ikon paska zadań.
Następnie klikamy PRAWYM przyciskiem myszy na ikonę żółtej kłódki. Wybieramy opcję Connect.
Pojawi się okno z pytaniem, czy chcemy skonfigurować nowe połączenie. Potwierdzamy opcją Yes.
W kolejnym oknie wybieramy Next.
W następnym kroku w polu tekstowym wpisujemy następującą nazwę: hellfire.put.poznan.pl. Wybieramy Next.
Następnie rozwijamy listę i jako metodę logowania wybieramy Standard. Wybieramy Next.
W kolejnym oknie wybieramy pierwszą opcję, czyli Username and Password, jako że będziemy się logować mailem i hasłem z eKonta. Wybieramy Next.
W ostatnim oknie wybieramy Finish.
Otworzy się okno dialogowe z pytaniem, czy chcemy się połączyć. Wybieramy Yes.
W polu Username wpisujemy swój służbowy/uczelniany adres e-mail. W polu Password – hasło do eKonta/poczty. Wybieramy Connect.
Gotowe!
Gdy zakończymy pracę i chcemy się rozłączyć, ponownie lokalizujemy ikonę Check Point VPN na pasku zadań. Wybieramy białą (lub czarną, w zależności od motywu systemu) strzałkę w górę, by pokazać więcej ikon na pasku, i klikamy PRAWYM przyciskiem myszy na ikonę żółtej kłódki. Tym razem wybieramy opcję Disconnect.
UWAGA! Proszę pamiętać, że testów działania VPN-a nie uda się przeprowadzić, będąc połączonym z politechniczną siecią LAN lub Eduroam. VPN działa tylko w sieciach nienależących do Politechniki. W celu wypróbowania działania VPN na terenie uczelni zachęcamy do postawienia na moment własnego hot-spota Wi-Fi z telefonu komórkowego i rozłączenia z siecią Eduroam (po zakończeniu testu można połączyć się ponownie i wygasić hot-spota).
W razie wątpliwości prosimy o kontakt z Sekcją Wsparcia Informatycznego (Dział Obsługi i Eksploatacji) pod adresem pomoc@put.poznan.pl.